KERJA-KERJA KONKRIT DI TAPAK BINA
Penyediaan Konkrit Di Tapak Bina
Pengkelompokan (batching)
Ø Kaedah Isipadu
●
Berdasarkan
isipadu (banyaknya) simen, pasir & batu baur yang diperlukan untuk setiap
kelompok bancuhan konkrit.
●
Diukur
menggunakan kotak2 penyukat yang telah ditentukurkan dengan
bebeerapa ukuran yang berbeza.
●
Ukuran
kotak ditentukur berpandukan unit berat tiap2 bahan yang kering.
●
Kaedah
ini tidak begitu tepat dan hanya sesuai untuk kerja-kerja yang kecil sahaja.
Ø Kaedah Timbangan
●
Kaedah
penyukatan yang berdasarkan berat adalah lebih diutamakan dan digunakan dengan
meluas untuk struktur yang besar.
●
Satu
alat penimbang berat automatik (dengan nilai berat simen,pasir,batu dan air
yang telah ditetapkan padanya) digunakan.
●
Penyukatan
dilakukan secara sistematik & tepat untuk setiap kelompok bancuhan konkrit.
Kaedah menggaul konkrit di tapak bina
Ø Menggaul dengan tangan (manual)
●
Alat
yg biasa digunapakai ialah ‘skop’
●
Kaedah
ini tidak begitu tepat dan hanya sesuai untuk kerja-kerja yang kecil sahaja.
Kaedah2nya
:
i)
Simen,
pasir & batu yg tlh disukat diletakkan di atas 1 alas yg rata secara
menimbun
ii) Dgn
m’gunakan skop, bhn2 td digaul dgn cara m’balik-balikkan timbunan
t’sebut ke 1 arah & diulangi dgn arah yg b’lawanan sebyk 3 kali utk setiap
arah (kerja pembalikkan ini dilakukan
dlm keadaan kering)
iii) Slps itu, 1
lopak(kawah) dibuat di tengah2 timbunan t’sbt
iv) Air
dicurahkan ke dlmnya & langkah2 td diulangi sebyk 3 kali utk
keadaan lembap
Ø Menggaul dengan mesin
●
Merupakan
1 proses p’bancuhan simen yg paling efisien
●
Lebih
mudah & cpt b’banding kaedah manual krn ia dipermudahkan dgn mesin p’gaul
konkrit
●
Kaedah2nya
:
i)
Pasir
& batu dimasukkan ke dlm dram yg b’putar & masukkan sedikit air dlm
campuran t’sbt.
ii) Dram
kemudian dibiarkan b’putar utk bbrp minit sblm ditambah lg kuantiti air yg
secukupnya
iii) Slps itu,
dram itu dibiarkan lg utk selama 2-3 minit sblm ia blh digunakan.
Pengangkutan dan kaedah mengangkut konkrit
Ø Kereta sorong
●
Sesuai
digunapakai utk kerja2 yg m’punyai jarak yg b’dekatan antara tapak
bina dgn tempat bancuhan
●
Ia
dapat mengurangkan kos krn kerja2 yg digunakan adlh tdk melibatkan
p’gunaan kos penyelenggaraan yg tinggi
Ø Kren
●
Biasa
digunakan utk projek2 yg besar
●
Konkrit
akan dimasukkan ke dlm 1 bekas yg dikenali sbg ‘timba’
●
Ia
dilengkapi dgn 1 pintu kolong dibwhnya
●
Pintu
kolong ini adlh b’tujuan utk memudahkan kerja2 penuangan konkrit ke
dlm acuan dari timba besar t’sbt
Ø Pelongsor
●
Biasa
digunakan untuk kerja2 yg tmpt bancuhannya t’letak di atas(tinggi)
manakala tapak binanya di bwh(rendah)
●
Kerja2
utk m’gelongsorkan konkrit ini adlh penting utk mengelakkan b’lakunya
pengasingan yg blh mengurangkan kekuatan konkrit t’sbt.
Ø Pam
●
M’gunakan
sejenis paip yg m’punyai saiz diameternya sebesar 150mm
●
Konkrit
dipam melalui paip t’sbt dr tmpt ia digaul ke tmpt ia hendak dituangkan
●
Semasa
penyediannya jg, ia perlu diawasi utk mengelakkan b’lakunya pengasingan
●
Paip
hendaklah jg sentiasa dibersihkan utk mengelakkannya drp t’sumbat.
Sebaik-baiknya slps selesai shj kerja2 yg m’gunakan paip t’sbt
Ø Dumper
Ø Lori
Kaedah menuang dan memadat konkrit
Ø Kaedah menuang
●
Konkrit
basah perlu dituang ke dlm acuan mengikut cara yg t’baik b’tujuan utk
mengelakkan b’lakunya pengasingan & lelehan.
●
Ia
perlu dituang mengikut turutan yg teratur, dr 1 struktur ke 1 struktur yg lain.
●
Penuangan
perlu dilakukan secara b’lapis dgn tebal setiap lapisan adlh antara 300-450mm
& pemadatan perlu dilakukan sebaik shj konkrit ditempatkan.
Ø Cara memadat dengan rod keluli, alat penggetar
dll
i)
Penggunaan
rod keluli - dgn menumbuk-numbuk @ menekan konkrit itu sehingga padat.
ii) Penggunaan
rod penggetar – rod dijolok ke bhgn dlm konkrit basah & dibiarkan selama
2-3 minit sblm dipindahkan ke tmpt lain dgn jarak antara 300-375mm.
Tujuan memadat
konkrit
●
Mengelakkan
berlakunya pengasingan.
Kebaikan & keburukan memadat dgn m’gunakan
alat p’getar & rod keluli.
●
Kebaikannya
adalah
ia akan m’hasilkan kepadatan yg baik.
●
Keburukannya
pula
adalah, jika penggetaran yg b’lebihan akn m’akibatkan b’lakunya pengasingan.
Pengawetan konkrit dan Tujuannya
·
Pengawetan
ialah proses menghalang kehilangan kelembapan daripada konkrit semasa menjaga
rejim suhu yang memuaskan.
·
Tujuan
pengawetan
i.
Menjamin
kuantiti air yang terdapat di dalam konkrit ini kekal, agar tindak balas kimia
berterusan sehingga konkrit tersebut mencapai kekuatan yang diperlukan.
ii. Memberi
ketahan lasakan kepada penutup konkrit (concrete cover) agar dapat memberi
perlindungan yang secukupnya kepada tetulang.
iii. Pengawalan
suhu agar ia berada pada kadar yang sesuai untuk konkrit tersebut mengalami
pengerasan normal.
iv. Mengawal
proses penghidratan terhadap konkrit dalam cuaca panas.
Kaedah Pengawetan
Kaedah Pengawetan
|
Huraian
|
Cara
Lembapan
|
· Ia
dijalankan adalah bertujuan untuk melindungi konkrit daripada hujan dan juga
pancaran terus matahari. Untuk ‘konkrit muda’ biasanya digunakan guni basah,
bagi melindunginya daripada hujan dan panas matahari.
· Ia juga
untuk mengelakkannya mengalami kehilangan kelembapan yang akan memberi kesan
kepada proses pemejalan dan pengerasan.
· Guni
hendaklah dibasahkan du kali sehari. Pampan-pampan kayu dan permukaan konkrit
yang terdedah hendaklah dibiarkan basah atau lembap selama 1 hingga 14 hari.
|
Cara
Salutan Bahan Kimia
|
· Ia
dijalankan dengan menyapu sejenis bahan kimia pada permukaan konkrit dengan
menggunakan berus.
· Ia
bertujuan adalah untuk mengelakkan berlakunya kehilangan air melalui proses
sejatan.
· Bahan
kimia yang biasa diguna pakai ini ialah kompaun silika (silica compound).
· Ia
biasanya disapu pada konkrit yang berusia di antara 3 – 7 hari, iaitu selepas
kerja-kerja penanggalan acuan dijalankan.
|
Cara
Wap Haba dan Sejuk
|
· Ia biasanya
dijalankan di kilang yang menghasilkan buatan siap struktur konkrit tersebut.
Ianya juga sesuai sekali diguna pakai untuk konkrit pra-tegasan dan juga
konkrit siap tuang.
· Proses
pengendaliannya juga adalah cepat berbanding dengan kaedah pengawetan yang
lain. Ia juga dapat menghasilkan sebuah konkrit yang bermutu tinggi.
|
Comments